منصرف و غیر منصرف

 

  غير منصرف

5 – غير منصرف
اسم هاي غير منصرف هر گاه مجرور شود و به جاي كسره : فتحه فرعي مي گيرد.
به چنين اسم هاي غيرمنصرف (ممنوع من الصرف) مي گويند. اين اسم ها هيچوقت تنوين نمي گيرند.
مثال ايرانُ وطني ،
اُحِبُّ ايرانَ ،
في ايرانَ معادنُ كثيرةٌ
با علامت اصلي اعراب نگرفته است

  مهمترين اسم هاي غيرمنصرف :

1 – علم مؤنث : فاطمه، حمزة : «الاسلامُ علي فاطمةً الزّهراء»
2 – علم غيرعربي : يوسف – يعقوب – فرعون «و اَرسلْنا الي فرعونَ رسولاً»
3 – نام شهرها و كشورها : طهران – مكه « و الي مدينَ أخاهُمْ شُعيباً»
4 – صفت بر وزن افعل اكبر- ابيض « اليس اللهُ بأعلمَ بالشاكرين»
5- جمع مكسر هم وزن مفاعل و مفاعين « و زيّنا السّماءَ الدنيا بمصابيحََ»

نكته :
اسم هاي غيرمنصرف در صورت گرفتن الف و لام و يا مضاف واقع شدن مي توانند حركت كسره را بپذيرند.
مثل :‌في المساجِد مُصلّونَ كثيرونَ .
في مساجدِ المدينةِ مَكْتباتٌ قيمةٌ  

  تمرين هاي درس چهارم
1 – اعراب فرعي در عبارات زير مشخص كنيد.
– لِفاطمةَ فضائلُ لا نجِدُها في الاخرينَ
– اكرم اَباكَ و انْ لَمْ يُكرمُكَ.

لِفاطمةَ فضائلُ لا نَجِدُها في الاخرينَ
فاطمةَ – اسم غير منصرف ( قاعده 215)
ين – جمع مذكر سالم – نشانه ي (قاعده دوم) جر است.
اكرم اباكَ و اِنْ لَمْ يُكرِمْكَ
اي عبارت اعراب فرعي ندارد.  

  2 – در جاي خالي كلمه مناسب قرار دهيد.
– خلقَ اللهٌ …. السّبْعَ (السّمواتَ‌، السّمواتِ )
– …… يُدافعونَ عن الوطَنِ الاسْلامي ( المُجاهدنَ ، المُجاهدينَ)

خلقَ اللهُ السّمواتِ السّبْعَ
از قاعده جمع مؤنث سالم
جاي خالي المجاهدون – واو نشانه رفع است
المجاهدون مدافعونَ ………  

  3 – اعراب اشتباه كه زير آن خط كشيده شده است را مشخص كنيد با ذكر توضيح
الْحسناتُ يُذهِبْنَ السّيئاتَ

جواب صحيح السيئاتِ مي باشد طبق قاعده جمع مؤنث سالم  

  4- گزينه نادرست را در هر مجموعه، معين كنيد سپس علامت هاي خواسته شده را بنويسيد:
شاهدتُ ( المعلّْمين – التلميذينِ في المكتبة – اخاكَ – الطالباتَ )
علامت هاي فرعي نصب

سلّمتُ علي …(المؤمنينَ – المعلّمين – ابراهيم- اخيكَ )
علامت هاي فرعي جر

1. در جمله شاهدتُ : الطّالباتَ گزينه نادرست مي باشد و ساير گزينه ها صحيح است علامت هاي فرعي نصب در اخاكَ : الف نشانه نصب است و در الطالبات علامت فرعي نصب -ِ يا -ٍ مي باشد.
2. در التلميذينِ : علامت فرعي نصب ياء مي باشد. (در مثني)
در المعلمين َ : يا نشانه نصب و جر است. (در جمع مذكر سالم)

سلمتُ علي المؤمنينَ (جمع مذكر سالم) ي نشانه نصب و جر
المعلمينِ—> (مثني ) يا فرعي علامت جر است
ابراهيم —> با كسره اصلي نشانه جر است

نكته : اگر ابراهيم را عَلَم مذكر فرض كنيم اسم غيرمنصرف و بايد ابراهيمَ باشد. اخيكَ : درست است . ياء نشانه جر است.  

  5- ترجمه كنيد :
مَنْ لمْ يصْبِر علي تَعَبِ التعلّم ساعة بقي في تعب الجهل ابداً.

كسي كه يك ساعت به رنج علم آموزي صبر نكند تا ابد در رنج جهل باقي مي ماند  

  6- ترجمه آيات زير را با كلمه مناسب كامل كنيد :
الحمدَُ الله الذي خلق السّموات و الارض … (انعام – 1)
ستايش ازآن خداوندي است كه …. و زمين را آفريد.

واللهُ بما تعملونَ خبير.
و خداوند به آنچه ….. آگاه است .

– جاي نقطه چين بايد كلمه آسمان ها باشد
– جاي نقطه چين عمل مي كنيد بنويسيد.  

  7 – كلمه مناسب و نقش آن را انتخاب و در جاي خالي قرار دهيد:
(ولقد انزلنا اليك َ….) بقره 99
(آياتاً / مفعول به – آياتٍ / اسم مجرور)

در جاي خالي آياتٍ ، اسم مجرور قرار مي گيرد.  

پاسخی بگذارید

Please log in using one of these methods to post your comment:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s


%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: